AMI و AMR چیست؟

AMI و AMR چیست؟

AMI و AMR چیست؟

0

AMI مخفف Advanced Metering Infrastructure به سیستم هایی اطلاق می شود که مصرف انرژی را اندازه گیری، جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند و با تجهیزات اندازه گیری مانند کنتور برق، کنتور گاز و کنتور آب، بنا به درخواست یا بر اساس برنامه زمانبندی شده، ارتباط برقرار می کنند. این سیستم ها شامل سخت افزار، نرم افزار، ارتباطات، نمایشگرها و کنترل کننده های مصرف انرژی مشترک، سیستم های ارتباط با مشتری، نرم افزار مدیریت داده های کنتور و سیستم تجاری تامین کننده انرژی هستند.

سازمان های دولتی و شرکت های آب، برق و گاز به سمت سیستم های AMI به عنوان بخشی از طرح بزرگتر "شبکه هوشمند" روی می آورند. AMI، فناوری قرائت خودکار کنتور (AMR مخفف Automated Meter Reading) را با ارائه ارتباطات دو طرفه کنتور گسترش می دهد و اجازه می دهد تا فرمان ها را برای اهداف متعدد به کنتورها و سایر تجهیزات اندازه گیری ارسال کنند، از جمله اطلاعات تعرفه مصرف مبتنی بر ساعات مصرف، واکنش به درخواست ها، قطع و وصل انرژی به صورت از راه دور و...
فن آوری های بی سیم، عناصر حیاتی در شبکه محلی هستند، که پیکربندی شبکه ای تا هزاران کنتور را برای ارسال و دریافت اطلاعات با سرور مرکزی شرکت تامین کننده انرژی ایجاد می کنند.
شبکه ایجاد شده میان تجهیزات اندازه گیری و سرور مرکزی امکان جمع آوری و توزیع اطلاعات را به تامین کنندگان انرژی و مشترکین می دهد. مشترکین می توانند با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط سیستم، الگوی مصرف عادی خود را تغییر دهند تا هزینه های خود را پایین آورند. همچنین می توان از تعرفه ها برای مهار افزایش مصرف در ساعات پیک استفاده کرد.


AMI، AMR ، قرائت خودکار کنتور


AMI یک سیستم یکپارچه از تجهیزات، ارتباطات و سیستم های مدیریت اطلاعات برای شرکت های ارائه دهنده انرژی برای جمع آوری اطلاعات لحظه ای مصرف مشترکین به صورت از راه دور می باشد.AMI  از فناوری مبتنی بر رادیو برای خواندن کنتورها استفاده می کند که نیاز به خواندن کنتورها به صورت دستی را حذف می نماید.
داده های کنتور از طریق یک شبکه ثابت به شرکت تامین کننده ارسال می شود. این شرکت می تواند از داده ها برای تعمیر و نگهداری، بهبود ثبات و بازدهی سیستم با نظارت مؤثر بر مصرف انرژی استفاده نموده و نقاط ضعف را شناسایی نماید.


AMI چگونه کار می کند؟

کنتورها انرژی مصرفی مشترکین را اندازه گیری و ذخیره می کنند، روش اندازه گیری کنتورها با توجه به نوع آن ها می تواند متفاوت باشد و از مکانیسم های مختلفی استفاده کنند. داده ها به صورت بی سیم از طریق بستر GPRS و یا فیبر نوری از طریق اینترنت به سیستم مدیریت اطلاعات منتقل می شوند.
اطلاعات می تواند از سایر تجهیزات اندازه گیری مانند سنسور فشار،  سنسور دما، سنسور رطوبت، سنسور لرزش، سنسور صوتی و... به سیستم مدیریت اطلاعات منتقل شود، و همچنین می توانند در سیستم SCADA نیز گنجانده شوند. داده های دریافت شده در سرور تحلیل می شوند و می توان از آن ها گزارش های کاربردی تهیه نمود.


AMI، AMR ، قرائت خودکار کنتور


برای تامین کنندگان انرژی این امکان وجود دارد تا سرویس مشترک را از راه دور قطع و وصل نمایند. این امکان برای تامین کنندگان برق از طریق یک رله، و برای تامین کنندگان آب و گاز از طریق یک شیر برقی بوجود می آید. درصورتیکه مشترک اقدام به دستکاری کنتور نماید، یک آلارم به سرور ارسال می گردد.


مزایای AMI

مزایای AMI عبارتند از:

  • بهبود عملیات اجرایی
  • افزایش صرفه جویی
  • تشخیص نشتی ها و نقاط ضعف
  • امنیت بالاتر
  • انعطاف پذیری سیستم

راه کارهای AMI مقیاس پذیر هستند، بنابراین تامین کنندگان انرژی ممکن است بسته به بودجه و نیاز خود سیستم را پیاده سازی کنند. AMI فرآیندهای قرائت، جمع آوری داده های کنتورها و صدور قبض را کاملا خودکار می کند و آن را به یک راه کار بلند مدت و پایدار برای شرکت ها تبدیل می کند.

پروژه های AMI طی چند مرحله پیش می روند:

  • شناسایی اولیه
  • مطالعه امکان سنجی
  • مذاکرات خرید و قرارداد
  • نصب و راه اندازی
  • عملیات اجرایی، تعمیر و نگهداری
  • تحول فرآیند بیزینس


قرائت خودکار کنتور (AMR)

قرائت خودکار کنتور (AMR مخفف Automated Meter Reading) فناوری ارتباطی است که شرکت های تامین کننده انرژی برای جمع آوری خودکار داده های مصرف انرژی و وضعیت مشترکین از کنتورها استفاده می کنند. سیستم AMR می تواند به صورت پیاده یا با ماشین باشد. در این سیستم دستگاه توسط مامور حمل می شود و یا در داخل یک ماشین قرار داده می شود. با عبور آن از محل توسط امواج رادیویی اطلاعات کنتورها دریافت شده و در دستگاه ذخیره می شود. با این روش دیگر مامور نیاز به دیدن کنتور ندارد و مشکل مشترکین در بسته و یا با مانع نیز مرتفع می گردد.


AMI، AMR ، قرائت خودکار کنتور


پس از جمع آوری، داده های کنتورها به یک پایگاه داده منتقل می شوند که در آن شرکت تامین کننده انرژی می تواند میزان مصرف مشترکین را نظارت و تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات را عیب یابی کنند. همچنین بر اساس مصرف مشترک، در بازه زمانی کوتاه تری، قبض را صادر نمایند.


مقایسه AMI و AMR

فناوری قرائت خودکار کنتور (AMR) خواندن دقیق و به موقع کنتور را امکان پذیر می کند، که از طریق نصب یک ماژول مبتنی بر رادیو به نام ماژول ERT روی یک کنتور انجام می شود. قرائت ها توسط یک کنتورخوان با استفاده از یک دستگاه رادیویی دستی یا مبتنی بر وسیله نقلیه یا توسط یک سیستم شبکه ثابت جمع آوری می شود.
سیستم AMR به این معنی است که کنتور خوان ها دیگر نیازی به ورود به خانه مشترکین ندارند، با این حال AMR به سرعت با AMI جایگزین می شود، زیرا AMI قابلیت اطمینان سیستم و کارایی عملیاتی آینده را بهبود می بخشد. در مقایسه با AMR، AMI به دلیل کارایی، امکان کاهش نیروی کار را فراهم می کند، بنابراین شرکت ها می توانند توجه خود را به جای دیگری متمرکز کنند.
AMI  با سیستم قرائت خودکار کنتور (AMR) تفاوت دارد زیرا برخلاف AMR که ارتباط یک طرفه می باشد، AMI ارتباط دو طرفه با کنتور را امکان پذیر می کند. سیستم هایی که فقط قادر به خواندن کنتور هستند به عنوان سیستم های AMR شناخته می شوند.

در مقایسه میان AMR و AMI، سیستم AMI دارای مزایای زیر می باشد:

  • عدم نیاز به مراجعه نیروی انسانی
  • سرعت قرائت و جمع آوری اطلاعات بسیار بالاتر
  • قرائت لحظه ای
  • دریافت اطلاعات در هر ساعت از شبانه روز
  • قطع و وصل سرویس مشترکین از راه دور
  • اطلاع از خاموشی ها به صورت لحظه ای
  • اطلاع از دستکاری کنتور به صورت لحظه ای
  • اطلاع از محل نشتی های احتمالی
  • و...

سنجش افزار آسیا