مدیریت انرژی برق

مدیریت انرژی برق

مدیریت انرژی برق

0

مدیریت انرژی برق سیستمی از دستگاه های الکترونیکی و نرم افزار است که توسط اپراتورهای شبکه های برق برای نظارت، کنترل و بهینه سازی عملکرد سیستم تولید یا انتقال استفاده می شود. همچنین، می توان از آن در سیستم های مقیاس کوچک مانند شبکه محلی نیز استفاده کرد.

از آنجایی که ذخیره انرژی الکتریکی دشوار است، تولید و مصرف برق باید همیشه در تعادل باشند تا همواره توزیع برق با کیفیت بالا حفظ شود.
مانیتورینگ و کنترل مصرف انرژی برق بخش مهمی از مدیریت تولید و توزیع برق می باشد.
از سیستم مدیریت انرژی برای ایجاد برنامه های عملیاتی و کنترل از راه دور با قابلیت های زیر می توان بهره برد:

  • کنترل مناسب ولتاژ و جریان برق
  • قطع برنامه ریزی شده تجهیزات سیستم برق (مانند خطوط انتقال نیرو، ترانسفورماتورها و...) برای بازرسی و یا تعمیر
  • تصمیم گیری در مواقع اضطراری


سیستم عامل

یافتن سیستم های مدیریت انرژی برق که بر اساس سخت افزار و سیستم عامل اختصاصی ارائه می شدند تا اوایل دهه 1990 رایج بود. در آن زمان تامین کنندگان سخت افزار اختصاصی خود را تولید می کردند، تامین کنندگانی هم که سخت افزار خود را تولید نمی کردند، اغلب به محصولات توسعه یافته توسط شرکت هایی مانند Digital Equipment متکی بودند. در حال حاضر سیستم های مدیریت انرژی برق بر یک رویکرد مبتنی بر مدل تکیه دارند. استفاده از نرم افزار مدیریت انرژی برق به برنامه ریزان و اپراتورها اجازه می دهد تا یک مدل مشترک را به اشتراک بگذارند که عدم تطابق بین این دو گروه را کاهش می دهد و تعمیر و نگهداری مدل را به نصف کاهش می دهد. داشتن یک رابط کاربری مشترک همچنین امکان انتقال آسان تر اطلاعات از قسمت برنامه ریزی به قسمت عملیات را فراهم می کند.
از آنجایی که سیستم های اختصاصی غیر اقتصادی شدند، تامین کنندگان شروع به ارائه راه حل های مبتنی بر پلت فرم های سخت افزار استاندارد صنعتی کردند. سیستم عامل رایج در آن زمان یونیکس بود. تا سال 2004، تامین کنندگان مختلف شروع به ارائه راه حل های مبتنی بر ویندوز کردند. در سال 2006، مشتریان می توانستند سیستم های مبتنی بر یونیکس، لینوکس یا ویندوز را انتخاب کنند. سیستم های مدیریت انرژی برق جدیدتر مبتنی بر سرورهای blade فضای بسیار کمتری را نیاز دارند. به عنوان مثال، یک رک blade با 20 سرور، تقریباً همان فضایی را که توسط یک سرور MicroVAX اشغال شده بود، اشغال می کند.


مدیریت انرژی برق


سایر معانی

1- بهره وری انرژی

از مدیریت انرژی برق می توان جهت دستیابی به بهره وری انرژی از طریق بهینه سازی فرآیند با استفاده از گزارش مصرف انرژی توسط تجهزات اندازه گیری نصب شده استفاده نمود. سیستم های مدیریت انرژی جدیدتر مبتنی بر ابر، توانایی کنترل از راه دور تجهیزات سرمایشی و سایر تجهیزات مصرف کننده انرژی برق را فراهم می کنند. به کمک جمع آوری اطلاعات دقیق و لحظه ای برای هریک از تجهیزات؛ عملکرد هوشمند، خاص و سریع برای یافتن و به دست آوردن بهترین راه مصرف بهینه و در نتیجه کاهش مصرف برق را خواهیم داشت.


مدیریت انرژی برق


2-  کنترل خودکار در ساختمان ها

مدیریت انرژی برق می تواند به یک سیستم کامپیوتری اشاره داشته باشد که به طور خاص برای کنترل و نظارت خودکار تاسیسات الکترومکانیکی در یک ساختمان طراحی شده است که مصرف انرژی قابل توجهی مانند تاسیسات سرمایشی، تهویه و روشنایی دارد. شبکه ممکن است از یک ساختمان منفرد تا گروهی از ساختمان ها مانند محوطه دانشگاه، ساختمان های اداری، فروشگاه های زنجیره ای یا کارخانه ها را شامل شود. اکثر این سیستم های مدیریت انرژی امکاناتی برای خواندن کنتورهای برق را فراهم می کنند. داده های به دست آمده از آن ها می تواند برای انجام روال های تشخیص خودکار و بهینه سازی بر اساس تکرار و برای تحلیل و پیش بینی های مصرف سالانه مورد استفاده قرار گیرد. از سیستم های مدیریت انرژی برق در واحدهای تجاری نیز برای مانیتورینگ، اندازه گیری و کنترل بارهای الکتریکی استفاده می شود.


مدیریت انرژی برق


ساختار سیستم مدیریت انرژی برق

سیستم مدیریت دارای دو سطح است. سطح اول کنترل میدان نامیده می شود که شامل کنترل کننده ها و تمام دستگاه های اندازه گیری است. دستگاه های اندازه گیری اطلاعات کمیت و کیفیت جریان برق را می دهند. کنترلرها نقش متمرکز کننده ها را بازی می کنند. متمرکز کننده داده ها را از دستگاه های اندازه گیری جمع آوری می کند و اطلاعات را به ایستگاه عملیاتی که بخشی از سطح دوم سیستم کنترل است می فرستد. مودم صنعتی انتقال داده بین کنترلر و دستگاه ها را متوجه می شود. در مورد خطای شبکه، اطلاعات در هر موردی که ارتباط ناموفق باشد ذخیره می شود. پس از بازیابی ارتباطات شبکه، متمرکز کننده باید اطلاعات از دست رفته را گرفته و به سطح دوم ارسال کند.


ساختار نرم افزار مدیریت انرژی برق

محیط نرم افزار شامل دو قسمت می باشد. اولین قسمت سیستم داده ها را با رابط کاربری مناسب نمایش می دهد. این قسمت ارتباط بین سطح کنترل میدان و سطح ایستگاه عملیات را تحقق می بخشد. قسمت دوم شامل موارد زیر می شود:

  • جمع آوری اطلاعات از سطح اول
  • پردازش داده های اولیه برای الگوریتم پیش بینی
  • تهیه گزارش
  • تشخیص خطا (تفاوت بین انرژی تحویلی و گزارش انرژی مصرفی)
  • صحت سنجی و تصحیح داده ها


مدیریت انرژی برق


EMS

نرم افزار مدیریت انرژی یا همان EMS یکی از ابزارهایی است که در بحث مدیریت انرژی برق کمک بسیار زیادی می نماید و امروزه بدون آن، امکان مدیریت انرژی به شکلی که امروز انجام می شود وجود نخواهد داشت. امروزه به کمک این نرم افزار می توان همه چیز را به صورت لحظه ای مانیتور و کنترل نمود. از امکاناتی که نرم افزار مدیریت انرژی برق در اختیار ما قرار می دهد، محاسبات مربوط به مصرف برق توسط مشترکین می باشد که با کنترل مصرف برق و صدور قبض برای آن ها، امکان دسته بندی مشترکین بر حسب میزان مصرف آن ها وجود دارد، مانند مشترکین کم مصرف، پر مصرف و...
نرم افزار مدیریت انرژی برق امکان نظارت بر مصرف، تهیه گزارش و تصمیم گیری خودکار در شرایط خاص را بوجود می آورد. نظارت شامل تجزیه و تحلیل روند و ردیابی مصرف انرژی برای شناسایی فرصت های بهینه سازی می باشد. گزارش شامل صحت سنجی داده های انرژی، معیار سنجی، و تعیین اهداف کاهش مصرف انرژی در سطح کلان می باشد. تصمیم گیری نیز کنترل و پاسخ های لحظه ای خودکار برای ارتقا و حفظ کیفیت توزیع انرژی برق می باشد.


معرفی محصولات

شرکت سنجش افزار آسیا در راستای مدیریت انرژی در سطح کشور و برطرف نمودن این نیاز مهم و حیاتی در بحث انرژی، اقدام به تولید محصولاتی نموده است که نیاز سازمان های تولید کننده و توزیع کننده انرژی (در حوزه برق، آب و گاز) را برطرف نماید. از جمله محصولات تولیدی می توان موارد زیر را نام برد:

سنجش افزار آسیا

کلمات کلیدی