هوشمند سازی کنتور

هوشمند سازی کنتور

هوشمند سازی کنتور

0

با رشد و توسعه شبکه های انرژی، نیاز به هوشمند سازی شبکه و امکان مانیتورینگ، قرائت و کنترل از راه دور، هر روز بیشتر از قبل احساس می گردد. مشکلات ناشی از قرائت ها توسط ماموران همانند نبود مشترکین، اشتباه در قرائت، وجود مانع و همچنین تاخیر در جمع آوری و مدیریت داده های جمع آوری شده از جمله مشکلاتی است که با رشد و توسعه شبکه بیشتر خودنمایی می کنند. از جمله مزایای هوشمند سازی شبکه های انرژی امکان کنترل لحظه ای حجم تولید بر اساس میزان مصرف مشترکین می باشد. به عنوان مثال در شبکه توزیع برق، درصورتیکه تولید بیشتر از حجم مصرف مشترکین باشد، شرکت توزیع متضرر خواهد شد و تولید کمتر از مصرف نیز منجر به خاموشی خواهد شد. در نتیجه در حال حاضر این مسئله بسیار حائز اهمیت می باشد.

امروزه بسیاری از کنتورها و وسایل اندازه گیری به صورت هوشمند تولید می شوند. در این میان ابزارهایی هستند که به صورت سنتی تولید می شوند و همچنین تعداد بسیار زیادی کنتور و ابزار اندازه گیری در حال استفاده می باشند که هوشمند نیستند. در این میان مودم ها و راه های ارتباطی طراحی شده اند که این کنتورها و ابزارهای اندازه گیری را هوشمند می نمایند. یکی از شرکت های فعال در این زمینه شرکت سنجش افزار آسیا می باشد که در سال 1378 با هدف تحقیق، توسعه و ساخت تجهیزات صنعتی مورد نیاز صنایع وابسته به وزرات نیرو و وزارت نفت، گاز و پتروشیمی، به شماره ثبت 156843 آغاز به کار کرد. این شرکت با تحقیق و توسعه در زمینه تجهیزات و دستگاه های الکترونیک و نرم افزارهای وابسته به آن، به مشتریان محترم خدمات خود را ارائه می دهد. شرکت سنجش افراز آسیا از کارشناسان مجرب، با تجربه و بومی بهره می برد که این خود سبب ارتقاء و تعالی هر چه بیشتر مجموعه و خدمت رسانی بهتر و مؤثرتر به مشتریان می گردد.

با وجود کنتورهای هوشمند برق و همچنین مودم های قرائت از راه دور کنتورهای برق مشترکین (برای کنتورهای غیر هوشمند) و امکان قرائت از راه دور آن ها، می توانیم اطلاعات زیادی را در مورد مصرف انرژی جمع آوری نماییم. ما می‌توانیم از این اطلاعات برای انجام اقدامات پیش بینی کننده تعمیر و نگهداری شبکه برق استفاده کنیم، که در نهایت باعث کاهش قطعی برق می‌شود. علاوه بر این، دیگر نیازی نیست تا ماموران قرائت جهت قرائت و ثبت اطلاعات کنتورها مراجعه نمایند، قرائت کلیه کنتورها در عرض چند دقیقه و بدون اشتباه انجام می شود. با ارائه اطلاعات به مشترکین در سامانه، هر مشترک می تواند میزان مصرف خود را مشاهده نماید.

جدا از کنتورهای هوشمند، با استفاده از مودم های قرائت از راه دور می توانیم تجهیزات و کنتورهایی که هوشمند نمی باشند را از راه دور قرائت نماییم. تجهیزات از طریق ارتباط RS232/RS485 به مودم متصل می شوند و مودم مذکور می تواند از طریق LAN و یا GPRS اطلاعات خود را به سرور ارسال نماید و همچنین اطلاعات مورد نیاز را دریافت نموده و به تجهیزات منتقل نماید.


هوشمند سازی کنتور


محصولات هوشمند سازی کنتور

مودم روتر مخابراتی صنعتی NR-100

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-100 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS232 و RS485 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد. این دستگاه در دو مدل N و S طراحی گردیده است. در مدل NR-100-N چهار پورت RS485 و در مدل NR-100-S سه پورت RS485 و یک پورت RS232 تعبیه شده است.

هوشمند سازی کنتور


مودم روتر مخابراتی صنعتی مدل NR-105

مودم روتر مخابراتی با نام تجاری NR-105 دستگاهی است که با استفاده از بسترهای ارتباطی LAN و دیتای موبایل (2G/3G/4G) قابلیت قرائت و تنظیم از راه دور تمامی تجهیزاتی که دارای پورت های ارتباطی RS485 و RS422 می باشند را از طریق نرم افزارهای مربوطه فراهم می سازد. این دستگاه در مراکزی از قبیل مراکز انتقال برق، ایستگاه های پست و ایستگاه های هواشناسی قابل استفاده بوده و نصب آن به صورت Indoor و در جهات مختلف می باشد.

مودم اسکادا


مودم ترنسپرنت TM-100

این مودم دارای دو مود عملکردی ترانسپرنت و کانورتر DLMSDirector UDP Wrapper به Direct HDLC می باشد که کاربر می تواند بر اساس نیاز، مود عملکردی را انتخاب نماید. در مود عملکردی ترانسپرنت، مودم صرفا یک واسط بین نرم افزارهای مدیریت مرکزی (MDM/HES) و هر نوع تجهیز دارای پورت RS485 می باشد. به این صورت که فرامین ارسالی و دریافتی از نرم افزار و تجهیز بدون دخل و تصرف، انتقال داده می شود. از این مود بیشتر در مواردی استفاده می گردد که  کاربر بخواهد از راه دور اتصال مستقیم به تجهیز داشته باشد و پروتکل هر دو طرف نرم افزار و تجهیز یکی باشد. در مود عملکردی دوم، مودم به عنوان تبدیل کننده پروتکل DLMS Wrapper به Direct HDLC کار می کند. نحوه‎ی عملکرد در این مود به این صورت می باشد که تجیهز قرائت شونده باید پروتکل DLMS/COSEM را پشتیبانی نماید دیتا را با فرمت Direct HDLC دریافت نماید و از طرفی در نرم افزار قرائت تجهیز نیز فرمت پکت ارسالی، باید DLMS Wrapper باشد در این حالت مودم فرامین ارسالی از نرم افزار را از فرمت Wrapper به Direct Hdlc تبدیل کرده و به تجهیز منتقل نموده و اطلاعات دریافتی از تجهیزات را نیز با فرمت wrapper برای نرم افزار باز می گرداند. با این حال تعاملات ارتباطی مودم با نرم افزار مرکزی اعم از ارسال و دریافت فرامین و اطلاعات و همچنین تنظیمات مربوط به مودم و زیرساخت مخابراتی در قالب استاندارد DLMS/COSEM انجام می پذیرد. تنظیم نمودن مودم به دو صورت محلی و از راه دور امکان پذیر می باشد.

هوشمند سازی کنتور


شرکت سنجش افزار آسیا در زمینه مانیتورینگ از راه دور، محصولات هوشمند مختلفی تولید نموده است. از محصولات تولیدی در این رابطه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کنتور هوشمند آب مدل MWM-525
  • دیتالاگر سیستم هواشناسی CMS-400
  • جمع کننده اطلاعات کنتورهای برق مشترکین DCU-250
  • دستگاه قرائت از راه دور برق AMU-310
  • مودم روتر مخابراتی صنعتی NR-100
  • مودم ترنسپرنت TM-100


جمع کننده اطلاعات کنتورهای برق مشترکین DCU-250

جمع کننده اطلاعات در کنار کنتورهای برق دیجیتال نصب شده و با استفاده از پورت‌های ارتباطی کنتورها با آن ها ارتباط برقرار می‌نماید. درصورتیکه کنتورهای نصب شده دارای پورت الکتریکال RS485 باشند، با استفاده از شبکه بندی بین کنتورها می توان با قراردادن دستگاه DCU-250 در کنار آن ها به صورت تجمیعی کنتورها را به ترتیب قرائت نموده و اطلاعات آن ها را در بازه زمانی معین ذخیره نمود. با استفاده از سیم کارت موجود در دستگاه از طریق بستر GSM به شبکه موبایل متصل شده و بوسیله SMS و GPRS با سرور مرکزی و نرم افزار قرائت از راه دور ارتباط برقرار کرده و از طریق نرم افزار دستورات مورد نیاز برای مودم ارسال شده و مودم اطلاعات ذخیره شده خود را برای نرم افزار ارسال می نماید. از این اطلاعات جمع آوری شده می توان در مدیریت مصرف انرژی استفاده نمود.

هوشمند سازی کنتور


کنتور هوشمند آب

کنتور هوشمند MWM-525 دارای مکانیزم اندازه گیری الکترومغناطیسی بوده و به منظور نظارت بر برداشت آب از منابع آب و متناسب با شرایط محیطی آن ها طراحی شده است. این کنتور علاوه بر اندازه گیری دقیق میزان جریان آب های سطحی و زیر زمینی قادر است تمامی رخدادها و اطلاعات مربوط به روند برداشت آب را طی دوره های زمانی مشخص شده، ثبت و ذخیره نماید. این کنتور قادر است از طریق ارتباط با کنتور هوشمند برق و یا بصورت مستقل از آن و با ارتباط مستقیم با شبکه مخابراتی تلفن همراه و با استفاده از بستر دیتا، اطلاعات خود را برای نرم افزار قرائت از راه دور کنتورها مخابره نماید و از همین طریق تنظیمات لازم را از نرم افزار دریافت نماید.

هوشمند سازی کنتور

کنتورهای هوشمند آب:


محصولات نرم افزاری در زمینه هوشمند سازی کنتور

از محصولات در زمینه نرم افزار قرائت از راه دور نیز می توان به این موارد اشاره نمود:

  • نرم افزار بارگیری آنلاین پست DMS
  • نرم افزار مانیتورینگ پست های فوق توزیع EMS
  • ماژول دیسپاچینگ DSP-200
  • سامانه مانیتورینگ دما و رطوبت نیروگاه ها THM-100
  • نرم افزار قرائت از راه دور کنتورهای هوشمند آب تحت وب WMDM


نرم افزار بارگیری آنلاین پست DMS

نرم افزار بارگیری پست آنلاین نرم افزاری مبتنی بر وب می باشد که به منظور مدیریت اطلاعات اندازه گیری شده توسط دستگاه های بارگیری پست، شامل ولتاژ، جریان و ضریب توان کلیه فیدرها و خطاهای ثبت شده به کار می رود و سبب سهولت در امر بارگیری بار فیدرها به صورت از راه دور و Online می گردد.

هوشمند سازی کنتور


نرم افزار مانیتورینگ پست های فوق توزیع EMS

نرم افزار مانیتورینگ پست های فوق توزیع مبتنی بر وب بوده و به منظور قرائت، کنترل از راه دور و مدیریت اطلاعات کنتورهای پست های فوق توزیع، طراحی و تولید شده است. در این سیستم با برقراری ارتباط دو طرفه با کنتورهای برق و با استفاده از ماژول جمع کننده اطلاعات (DCU)، اطلاعات مربوط به کنتورها دریافت شده و با ذخیره در بانک اطلاعاتی نرم افزار، اقدامات لازم در خصوص مدیریت داده های قرائت شده صورت می پذیرد. همچنین این نرم افزار دارای قابلیت جمع آوری اطلاعات و مانیتورینگ کنتورهای نصب شده در ابتدای فیدرهای فشار متوسط خروجی و کنتورهای نصب شده در خروجی ترانسفورماتورهای پست هـای فوق توزیع می باشد.

هوشمند سازی کنتور


ماژول دیسپاچینگ DSP-200

نرم افزار مانیتورینگ پست های فوق توزیع مبتنی بر وب بوده و به منظور نرم افزار قرائت از راه دور و مدیریت اطلاعات کنتورهای پست های فوق توزیع، طراحی و تولید شده است. در این سیستم با برقراری ارتباط دو طرفه با کنتورهای برق با استفاده از ماژول جمع کننده اطلاعات (DCU)، یا با استفاده از وب سرویس اطلاعات مربوط به کنتورها دریافت شده و با ذخیره در بانک اطلاعاتی نرم افزار، اقدامات لازم در خصوص مدیریت داده های قرائت شده صورت می پذیرد.

هوشمند سازی کنتور


سامانه مانیتورینگ دما و رطوبت نیروگاه ها THM-100

THM-100 نرم افزار مانیتورینگ دما و رطوبت نیروگاه ها مبتنی بر وب بوده و در شرکت مدیریت شبکه برق ایران به منظور مانیتورینگ پارامترهای هوشناسی کلیه نیروگاه های سراسر کشور کاربرد دارد. اطلاعات توسط دیتالاگر CMS-300/CMS-400 از سنسورها (دما، رطوبت، فشار، سرعت، جهت وزش باد و...) جمع آوری می گردد و در زمان های مشخص و یا بصورت لحظه ای از طریق بستر اینترنت به این سامانه ارسال می گردد.

هوشمند سازی کنتور


نرم افزار قرائت از راه دور کنتورهای هوشمند آب تحت وب WMDM

نرم افزار قرائت از راه دور کنتورهای هوشمند آب، نرم افزاری مبتنی بر وب است که با انطباق پذیری، مدیریت اطلاعات ورودی و نیز یکپارچه سازی و دسته بندی آن ها، نیازهای مختلف کاربران را در جهت دسترسی به اطلاعات مشترکین فراهم می سازد. در نتیجه برای سهولت امر قرائت، امکان قرائت مصرف مشترکین و نیز شرح وقایع و خطاهای ثبت شده در کنتور هوشمند آب، به صورت از راه دور به هر دو حالت Offline و Online را فراهم می کند.

هوشمند سازی کنتور

سنجش افزار آسیا