مدیریت داده های کنتور (MDM)

مدیریت داده های کنتور (MDM)

مدیریت داده های کنتور (MDM)

0

مدیریت داده های کنتور (MDM مخفف Meter Data Management) به نرم افزاری گفته می شود که ذخیره سازی و مدیریت داده ها را برای مقادیر زیادی از داده های تحویل شده توسط سیستم های اندازه گیری هوشمند انجام می دهد. این داده ها عمدتا شامل مقدار مصرف مشترکین و رویدادهایی است که از سرورهایی که مجموعه داده ها را در زیرساخت های اندازه گیری پیشرفته (AMI) یا سیستم های خودکار قرائت کنتور (AMR) مدیریت می کنند، وارد می شوند. MDM یک جزء در زیرساخت شبکه هوشمند است که توسط شرکت های سرویس دهنده ارائه می شود. MDM شامل تحلیل داده های کنتور می باشد، تحلیل داده های جمع آوری شده از کنتورهای هوشمند الکتریکی که مصرف انرژی الکتریکی را ثبت می کنند.

سیستم MDM

یک سیستم MDM معمولا داده های وارده را، اعتبار سنجی، پاکسازی و پردازش می کند و سپس از آن ها برای صدور صورت حساب، تحلیل و تهیه گزارش استفاده می نماید.

نرم افزارهای MDM می توانند شامل این موارد شوند:

  • برنامه ریزی و مدیریت گسترش کنتورهای هوشمند
  • نظارت و مدیریت کنتورها و تجهیزات شبکه
  • روال های کنتور هوشمند (افزودن، حذف، به روز رسانی اطلاعات کنتور و انواع درخواست ها)
  • سیستم مدیریت نیروی کار و دارایی
  • صدور صورتحساب

علاوه بر این، MDM ممکن است گزارش هایی را برای پیش بینی بار، تقاضا، مدیریت و معیارهای خدمات مشتری ارائه دهد.
MDM رابط های برنامه نویسی (API) را بین MDM و مقصدهای متعددی که به داده های کنتور متکی هستند، ارائه می دهد. این اولین قدم برای اطمینان از اعمال فرآیندهای سازگاری داده ها است. علاوه بر این قابلیت رایج، یک MDM پیشرفته ممکن است تسهیلاتی را برای قطع و وصل کنتورها از راه دور، تأیید وضعیت برق و تأیید بازیابی برق و خواندن کنتورها از راه دور در صورت تقاضا فراهم کند.


تحلیل داده

کنتورهای هوشمند داده های مصرف مشترکین را (در کاربری های مسکونی، تجاری و صنعتی) به سیستم های سرور مرکزی در زمان بندی های مشخص شده ارسال می کنند. شرکت های سرویس دهنده این داده های حجیم را جمع آوری و تحلیل می کنند. برخی از دلایل اینکه داده ها باید تحلیل شوند عبارتند از:

  • اتخاذ تصمیمات کارآمد برای خرید انرژی بر اساس الگوهای مصرف
  • راه اندازی برنامه های بهره وری انرژی یا تخفیف انرژی
  • مقایسه و تصحیح عملکرد ارائه دهنده خدمات اندازه گیری
  • شناسایی و کاهش انرژی صورتحساب نشده (مانند اتلاف انرژی، نشتی ها، کنتورهای دستکاری شده و...)

این داده ها نه تنها به شرکت های سرویس دهنده کمک می کند تا کسب و کار خود را کارآمدتر کنند، بلکه به مصرف کنندگان کمک می کند با استفاده از انرژی کمتر در زمان های اوج مصرف، در هزینه خود صرفه جویی کنند. بنابراین، هم مقرون به صرفه است و هم سبز. زیرساخت کنتورهای هوشمند برای صنعت آب و برق نسبتا جدید است. از آنجایی که شرکت های خدمات شهری در طول سال ها داده های بیشتری را جمع آوری می کنند، ممکن است کاربردهای بیشتری را از این فعالیت های دقیق کنتور هوشمند داشته باشند.


MDM مدیریت داده های کنتور


مزایای MDM

با یک استراتژی جامع MDM و راه کار مناسب می توان به این موارد دست یافت:

  • بهبود کارایی داده ها
  • اطلاعات دقیق تر مصرف مشترک
  • ارتقاء بینش و تصمیم گیری
  • ایجاد مزیت و کارایی رقابتی
  • کاهش ریسک و انطباق آسان با مقررات


سیستم مدیریت داده کنتور (MDMS)

MDMS سیستم مدیریت داده های کنتور (مخفف Meter Data Management System) رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) را بین MDMS و سرورهای متعددی که به داده های کنتور متکی هستند، ارائه می دهد. از مزایای آن:

  • ذخیره تمام قرائت های کنتورها در سیستم ثبت
  • تایید صحت عملکرد و دقت قرائت کنتور و رویدادها
  • ارزیابی محل های احتمالی یا مشکلاتی که نیاز به بازدید میدانی دارند
  • بهبود تخمین و اعتبار سنجی داده ها با استفاده از تحلیل چند بعدی
  • همگام سازی داده ها بین پایگاه های داده MDMS، AMR/AMI
  • بهبود عملیات پشتیبان
  • درک پتانسیل سرمایه گذاری در AMI


چشم انداز آینده

اندازه گیری، از صرفا جزئی از چرخه درآمد، به یک عملکرد سازمانی تبدیل شده است که از چندین فرآیند اصلی تجاری پشتیبانی می کند و مزایای عملیاتی را ارائه می دهد. برای شرکت هایی که در حال تغییر دیجیتال هستند، داشتن راه کار مناسب برای هدایت عملیات های حیاتی و مشتری محور بسیار مهم است. راه کار انتخاب شده باید بیش از یک پلت فرم معمولی MDM باشد که به عنوان ستون فقرات دیجیتال برای شرکت های انرژی عمل کند.
راه کار باید به گونه ای باشد که چشم انداز آینده را برای کاربران خود فراهم کند و مدل های تجاری جدید و موارد استفاده را تعریف کند، و امکان ادغام عملکردهای یادگیری ماشین و سایر راه کارهای مبتنی بر تحلیل داده را فراهم کند.

تکنولوژی مدرن، بازار مدرن

شرکت های آب و برق، در فرآیند ارزیابی MDM خود باید راه کاری را در نظر بگیرند که با جدیدترین فناوری اطلاعات (IT) طراحی و ساخته شده است که در مقیاس بزرگ توسط برنامه های کاربردی شبکه های اجتماعی استفاده می شود. MDM باید برای مقیاسی پایان ناپذیر، و با حداکثر انعطاف در یک بخش در حال تغییر سریع، طراحی شود.


MDM مدیریت داده های کنتور


مبنای بیزینس

قابلیت های یک راه حل انتخابی MDM باید مبنایی را فراهم کند که تامین کننده انرژی را قادر می سازد:

  • یکپارچه سازی تمام اطلاعات مرتبط با فرآیندها و سیستم های مدیریت اندازه گیری در یکجا.
  • فراهم آوردن مکانیسم های یکسان برای فرآیند پردازش و اندازه گیری.
  • ساده سازی فرآیند در ارتباط با مدیریت اندازه گیری، بهره گیری از قابلیت های پلتفرمی که زیرساخت نرم افزار، خدمات و مدل داده را برای انعطاف پذیری و سرعت بیشتر در تجارت و سازگاری با تغییرات نظارتی فراهم می کند.
  • ایجاد فرصت ها و مدل های کسب و کار جدید با استفاده از قابلیت های پلت فرم قابل تعامل و باز با فناوری های تحلیل داده و یادگیری ماشین.


الزامات اصلی مورد توجه

  • کاهش تعداد برنامه ها و سیستم های درگیر در فرآیندهای مدیریت اندازه گیری.
  • تمام امکانات مورد نیاز در یک پلت فرم، هر دو سیستم های Head-Ends وClient OT/IT، که از استانداردهای تعریف شده توسط تامین کننده انرژی پیروی می کنند.
  • مکانیسم های ردیابی و ممیزی سرتاسری مشترک برای همه فرآیندها و برنامه های مدیریت شده توسط پلتفرم.
  • یک رابط کاربر پسند واحد و مشترک برای همه برنامه ها، ارائه یک چشم انداز همگن و تعریف شده توسط کاربر.
  • شرکت تامین کننده انرژی می تواند به طور کامل بر ایجاد ارزش تجاری از داده ها برای مشتریان خود تمرکز کند.
  • بر خلاف یک راه حل سفارشی توسعه یافته، نگهداری در طول عمر عملیاتی سیستم و دسترسی خودکار به ویژگی های ارزشمند جدید در SaaS گنجانده شده است.
  • تحلیل پیشرفته داده ها و قابلیت های یادگیری ماشین.


محصولات مرتبط

    سنجش افزار آسیا