کالیبراسیون کنتور

کالیبراسیون کنتور

کالیبراسیون کنتور

0

کالیبراسیون کنتور یکی از انواع خدمات کالیبراسیون است که توسط آزمایشگاه های مجهز کالیبراسیون ارائه می شود. کالیبراسیون کنتور، اگرچه یک اصطلاح کلی است، اما اغلب به جریان سنج ها اشاره دارد. کالیبراسیون برای همه مشاغلی که از کنتورها و یا فلومترها در کارهای روزانه خود استفاده می کنند، مهم و ضروری است. کنتورها و فلومترها می توانند برای اندازه گیری مواردی مانند مصرف آب و یا سایر سیالات استفاده شوند. از نظر عملکردی، کنتور و فلومتر کاملا مشابه می باشند و تفاوت آن ها در ترنسمیتر بوده که امکانات خاصی را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. به عنوان مثال کنتور قابلیت ذخیره پروفایل مصرف را دارد و فلومتر تنها سرعت جریان لحظه ای را نمایش می دهد.

دقت کنتور

کنتورهای با دقت پایین با توجه به حساسیت مورد استفاده شان می توانند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشند. کنتور و یا فلومتری که جریان نادرستی را نمایش می دهد می تواند به تجهیزات آسیب برساند و همچنین باعث قرائت های نادرست و در نتیجه صدور قبض اشتباه شود. فلومتری را در نظر بگیرید که در یک صنعت برای ترکیب مواد بکار می رود، درصورتیکه این فلومتر دقت پایینی داشته باشد با ترکیب مواد به میزان نادرست باعث افت کیفیت محصول تولید شده و یا حتی غیرقابل استفاده شدن آن می شود. در مثالی دیگر کنتور آب کشاورزی را در نظر بگیرید که میزان آب عبوری را بیشتر از واقعیت نمایش می دهد، در اینصورت کشاورز بیش از میزان آبی که مصرف نموده است هزینه پرداخت می نماید. این موضوع و یا موارد مشابه، اهمیت نیاز به کالیبراسیون کنتور در بازه های زمانی را روشن می نماید.


کالیبراسیون کنتور


کالیبراسیون کنتور

روش معمول جهت کالیبراسیون کنتور استفاده از یک کنتور معتبر به عنوان کنتور مرجع می باشد. به دو روش می توان عمل نمود:

  • کنتور جهت کایبراسیون ارسال شود
  • کنتور در محل خود کالیبره شود

 درصورتیکه کنتور جهت کالیبراسیون ارسال شود، در آزمایشگاه در خط لوله ای که کنتور مرجع قرار دارد بسته می شود و درصورتیکه کنتور در محل خود و بدون باز شدن کالیبره شود، معمولا از یک کنتور آلتراسونیک به عنوان کنتور مرجع استفاده می گردد و در همان محل بر روی خط لوله بسته می شود.
جهت انجام کالیبراسیون کنتور، آب و یا سیال از داخل خط لوله عبور می نماید و اعداد نمایش داده شده توسط کنتور مورد نظر و کنتور مرجع با هم مقایسه می شوند و با استفاده از نرم افزاری که بدین منظور تهیه شده است و روش هایی که وجود دارد، کنتور مورد آزمایش کالیبره می گردد تا اختلاف اعداد نمایش داده شده به میزان قابل قبول برسد. ممکن است کنتور مورد نظر نیاز به تعمیرات نیز داشته باشد.


کالیبراسیون کنتور


خدمات کالیبراسیون کنتور

جهت اطمینان از کارکرد دقیق کنتورها و فلومترها، نیاز هست تا بصورت دوره ای تست و کالیبره گردند. کنتورهای الکترومغناطیسی در مقایسه با کنتورهای پره ای مکانیکی (پدالی)، به نگهداری و کالیبراسیون بسیار کمتری نیاز دارند، ولی بسته به شرایط استفاده و سیالی که داخل خط لوله در جریان است، ممکن است به دلیل رسوب گذاری و یا کثیف شدن الکترودها، دقت اندازه گیری کاهش یابد که در این صورت نیاز به تمیز نمودن و احتمالا کالیبراسیون مجدد خواهد بود. شرکت سنجش افزا آسیا با سال ها تجربه و مهندسین متخصص در زمینه طراحی و ساخت کنتورهای الکترومغناطیسی، آماده انجام خدمات تخصصی تست، تعمیر و کالیبراسیون کنتورها و فلومترهای الکترومغناطیسی می باشد. جهت اطلاع از نحوه ارائه خدمات با ما در تماس باشید.

سنجش افزار آسیا

کلمات کلیدی