سامانه مدام، ماژول بیلینگ

سامانه مدام، ماژول بیلینگ

سامانه مدام، ماژول بیلینگ

بیلینگ یکی از ماژول های پلت فرم مدام می باشد که در آن عملیات صدور قبض و ارائه گزارش های مرتبط برای کاربردهای مختلف مانند آب، برق، گاز و... انجام می شود.
این ماژول کلیه اطلاعات بدهکاری/بستانکاری مشترکین و میزان مصرف آن ها در آخرین دوره را از ماژول امور مشترکین دریافت می کند و با توجه به انواع تعرفه های موجود و با فرمول های ارائه شده وزارت محترم نیرو، عملیات محاسبه را انجام داده و برای مشترک قبض صادر می نماید. ماژول های پلت فرم مدام بدین گونه طراحی شده اند که می توانند با هم تبادل اطلاعات انجام داده و در عین حال مستقل باشند. ماژول بیلینگ می تواند با برقراری ارتباط با ماژول مشترکین و یا هر سیستم مشترکین دیگر، کلیه اطلاعات مشترکین، تعرفه ها، نرخ تعرفه ها و... را دریافت و عملیات صدور قبض را انجام دهد. همچنین در بخش گزارشات می توان گزارش کلیه قبض های صادر شده و همچنین گزارش مغایرت آن ها را مشاهده نمود.

تعداد بازدید: 2286

سامانه مدام، مدیریت کنتورها و داده های اندازه گیری شده MDM


امکانات

  • امکان دریافت و مدیریت تعرفه ها
  • مدیریت هزینه های مشترکین
  • مدیریت دوره ها
  • بکارگیری فرمول های ارائه شده وزارت محترم نیرو جهت محاسبه قبوض
  • انجام محاسبات و صدور قبض
  • ارائه گزارش های متنوع و نتیجه محور
  • رابط کاربری خودآموز و کاهش هزینه های آموزشی و عملیاتی


امکان دریافت و مدیریت تعرفه ها

ماژول بیلینگ جهت محاسبه و صدور قبوض مشترکین نیاز دارد تا اطلاعاتی همانند انواع تعرفه ها، نرخ تعرفه ها، ضریب تعرفه ها و تخفیف های مشترکین خاص را دریافت نماید و می توانیم به صورت داینامیک آن ها را مدیریت نماییم. از این اطلاعات برای انجام محاسبه و صدور قبوض مشترکین استفاده می شود. ماژول های پلتفرم مدام بدین گونه طراحی شده اند که می توانند با هم تبادل اطلاعات انجام داده و در عین حال مستقل باشند. ماژول بیلینگ می تواند با برقراری ارتباط با ماژول مشترکین و یا هر سیستم مشترکین دیگر، کلیه اطلاعات تعرفه ها، نرخ تعرفه ها و... را دریافت و عملیات صدور قبض را انجام دهد.


مدیریت هزینه های مشترکین

با توجه به نوع کسب و کار، برخی از شرکت های توزیع انرژی برای مشترکین هزینه هایی را همانند آبونمان در نظر می گیرند. ماژول بیلینگ این قابلیت را دارا می باشد که این اطلاعات را دریافت و مدیریت نماید. این اطلاعات در قبض صادر شده برای هر مشترک لحاظ می گردد.


مدیریت دوره ها

هر شرکت ارائه دهنده انرژی دارای دوره های تعریف شده برای صدور قبض مشترکین می باشد. ماژول بیلینگ این امکان را در اختیار قرار می دهد تا ضمن تعریف دوره های مورد نظر آن ها را مدیریت نموده و عملیات محاسبه و صدور قبض مشترکین در این دوره های زمانی مشخص شده انجام پذیرد.


بکارگیری فرمول های ارائه شده وزارت محترم نیرو جهت محاسبه قبوض

وزارت محترم نیرو در صورت نیاز به انجام اصلاحات در فرمول های محاسبه صورتحساب، در قالب بخشنامه فرمول های جدید را اعلام می نماید که پس از اعلام، توسط کارشناسان شرکت سنجش افزار آسیا این فرمول های جدید در نرم افزار پیاده سازی می شوند.


انجام محاسبات و صدور قبض

صدور قبض و دریافت هزینه انرژی مصرف شده از هر مشترک دارای اهمیت زیادی برای شرکت های ارائه دهنده انرژی می باشد. تداوم کار شرکت ها و همچنین رعایت الگوهای مصرف توسط مشترکین از جمله نتایج این مهم می باشد. از جمله مشکلاتی که شرکت های ارائه دهنده انرژی با آن روبرو هستند صدور قبض های صحیح است که در نتیجه قرائت های صحیح و استفاده دقیق از فرمول ها و تعرفه های مورد نظر می باشد. ماژول بیلینگ با درنظر گرفتن تمام جنبه های اهمیت موضوع و سال ها تجربه کار در این صنعت تمامی موارد مورد نیاز را پوشش می دهد.
اطلاعات قرائت شده مشترکین در ماژول امور مشترکین ذخیره شده است و جهت انجام محاسبات و صدور قبض به این اطلاعات نیاز می باشد. آخرین اطلاعات قرائت شده و میزان مصرف مشترک از ماژول امور مشترکین دریافت می شود و با توجه به تعرفه های تعریف شده در سیستم و فرمول های ارائه شده، محاسبات هزینه مصرف مشترک انجام می شود. این ماژول قادر هست قبض های مشترکین را به صورت گروهی و یا انفرادی صادر نماید. قبض های صادر شده در سیستم نگهداری می شوند و درصورت نیاز می توان از آن ها گزارش های متنوع تهیه نمود. اطلاعات قبض صادر شده به ماژول امور مشترکین جهت بروز رسانی بدهکاری/بستانکاری مشترکین ارسال می گردد تا همواره این اطلاعات در سیستم بروز باشند.


ارائه گزارش های متنوع و نتیجه محور

از قابلیت های ماژول بیلینگ ارائه گزارش از کلیه قبض های صادر شده می باشد. همچنین می تواند گزارشی را ارائه نماید که توسط آن می توان اختلاف جمع قبض های صادر شده مشترکین و قبض ارسالی وزارت کشور را مشاهده نمود:

  • گزارش بهای انرژی مصرفی
  • گزارش مغایرت قبوض


رابط کاربری خودآموز

هزینه های آموزش عملیات جزء بالاترین هزینه های منابع انسانی است که شرکت ها متحمل می شوند. علاوه بر آن کار با چندین سیستم جداگانه و پایگاه های داده، هزینه های آموزش کارکنان را به صورت مضاعف افزایش می دهد و بیش از آن، خطاهای انسانی که منجر به داده های نامعتبر می شود و در نتیجه ارزش تجاری کسب و کار را کاهش می دهد.
داشتن یک رابط کاربری خودآموز که با سال ها تجربه در این زمینه و مطالعه بر روی تجربیات کاربران شرکت های تولید و توزیع نیروی برق، آب و گاز در کشور طراحی شده است، هزینه های آموزش را به صورت قابل توجهی کاهش می دهد. رابط کاربری، کاربر پسند و بدون نیاز به آموزش می باشد. تنها آموزش مورد نیاز کارکنان، خود کسب و کار خواهد بود.


مزایا

  • استفاده از تعرفه ها و الگوهای مصرف انرژی فارغ از نوع کسب و کار
  • استفاده از آخرین فرمول های محاسبه قبوض وزارت محترم نیرو
  • صدور، ذخیره و مدیریت آسان قبوض
  • مشاهده آسان گزارش های کاربردی


مشخصات فنی

  • معماری سیستم: Layered with logical subsystems, and SOA based
  • بستر اجرای سیستم: Web Base, Browser and device Independent
  • بانک اطلاعاتی: RDBMS with SQL Server 2019
  • ارتباط با دیگر سیستم های مرتبط: SOAP with WCF
  • فریم ورک توسعه: .Net Framework 4.5
  • زبان برنامه نویسی: C#


لینک سامانه مدام و سایر ماژول ها

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سامانه مدام و سایر ماژول ها می توانید از صفحات زیر بازدید نمایید: