تصفیه آب شرب

تصفیه آب شرب

تصفیه آب شرب

0

آب شرب به آبی گفته می شود که برای مصارف آشامیدنی سالم باشد. این آب در پی عملیات تصفیه آب، آلودگی زدایی و یا فیلتر کردن باید بتواند استانداردهای از پیش تعریف شده برای آب قابل شرب را برآورده سازد. آب شرب باید عاری از هرگونه باکتری، میکروب و آلودگی های شیمیایی که برای آشامیدن و پخت و پز مضر هستند، باشد. برای مثال آب لوله کشی شهری که از تصفیه خانه ها به منازل پمپاژ می شود، مصداق آب شرب می باشد. روش های دیگر تولید آب شرب از منابع آبی فیلتراسیون با اسمز معکوس، استفاده از لامپ فرابنفش (UV) و یا تقطیر کردن را شامل می شود.

تصفیه آب برای تولید آب شرب

در نقطه مقابل، آب غیر شرب، شامل آب های سطحی مانند دریاچه ها، سدها، رودخانه ها و چشمه ها و آب های زیرزمینی مانند آب چاه است که عملیات تصفیه آب بر روی آن صورت نگرفته است. این منابع آبی به دلیل وجود آلودگی های بیماری زا در آن ها قابل شرب نیستند و برای استفاده از آن ها حتماً باید با استفاده از آزمایش های دقیق علمی از سلامت آن ها اطمینان حاصل کرد. در واقع هر منبع آب طبیعی که مورد آزمایش قرار نگرفته است به دلیل عدم شناخت آلودگی ها و باکتری های موجود در آن باید آب غیر شرب فرض شود. حتی در صورتی که مزه و شفافیت آب حاصل از آن ها مطلوب به نظر برسد نمی توان از مضراتی که ممکن است بر روی سلامتی دارند احساس اطمینان کرد و مصرف این آب ها ممکن است بیماری های گوارشی یا میکروبی در پی داشته باشد.

وضعیت تصفیه آب لوله کشی شهری

باید در نظر داشت که آب های از پیش تصفیه شده نیز ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض آلودگی ها از حالت قابل شرب خارج شده و دیگر برای آشامیدن سالم نباشند. برای مثال آب لوله کشی شهری که در تصفیه خانه ها پاکسازی شده است، به دلیل نگهداری در مخازن و یا پمپاژ و عبور از مسیر طولانی لوله کشی تا درب منازل، به بسیاری از آلودگی های جلبکی، باکتری ها و رسوبات لوله ها آغشته می شود که مصرف مستقیم آن دیگر توصیه نمی شود.

تصفیه آب

تصفیه آب یا آب معدنی

سوالی که بسیاری در ذهن دارند این است که آیا آب معدنی که به صورت بطری فروخته می شود کاملا برای شرب سالم است؟ هر چند برخی از استانداردها برای تعیین کیفیت آب تولیدی کارخانجات آب معدنی وضع شده است، بسیاری از این شرکت ها تمامی این استانداردها را به صورت کامل رعایت نمی کنند. در واقع بدون انجام تست های دقیق آزمایشگاهی و یا تاییدیه های معتبر بین المللی، آب موجود در این بطری ها در بهترین حالت همان آب شهری است که تنها از مراحل ابتدایی تصفیه آب مانند فیلتر کربن اکتیو عبور داده شده است و به همین علت بسیاری از آلودگی های آب شهری ممکن است همچنان در آب بسته بندی شده باقی بماند.

مزیت تصفیه آب به آب معدنی

برخی از تولیدکنندگان آب های معدنی محصول خود را به صورت آب چشمه یا کوهستان معرفی می کنند، اما این تبلیغات اکثرا واقعیت نداشته و در نهایت آب فروخته شده از تصفیه مقدماتی آب شهری تولید شده است. همچنین برخی از آن ها ادعای تصفیه آب با استفاده از لامپ های UV جهت باکتری زدایی از آب و یا عبور آن از مراحل تقطیر و یا فیلترهای اسمز معکوس دارند. اما وقتی سلامتی یک فرد مورد توجه قرار می گیرد تکیه بر این ادعاها ممکن است چندان منطقی به نظر نرسد.

متاسفانه به دلیل تقاضای موجود در بازار و تولید بالای آب توسط شرکت های تولیدکننده آب معدنی، در بسیاری از موارد نظارت دستگاه های مربوطه جهت اطمینان از رعایت استانداردهای آب سالم ممکن است به درستی صورت نگیرد و بسیاری از این شرکت ها به دلیل هزینه های بالای عملیاتی تصفیه کامل آب و کسب سود بیشتر، تمامی موارد تولید آب کاملا سالم را رعایت نکنند.

اما برای آن ها که در مناطق روستایی و یا به دور از تصفیه خانه ها زندگی می کنند، هر مصرف کننده باید آب قابل شرب خود را به نحوی تولید یا خریداری نماید. برای این منظور بهتر است با متخصصان این حوزه تماس گرفته و با استفاده از توانایی آن ها در آنالیز آب، توصیه های تولید آب شرب را رعایت نمایند. برای این منظور سیستم ها و دستگاه  تصفیه آب خانگی متفاوتی در بازار موجود است که این مهم را به سرانجام می رسانند.

تصفیه آب آشامیدنی

تاثیر تصفیه آب بر بدن انسان

تصفیه خانه های آب شرب جهت مبارزه با آلودگی ها با اضافه کردن مقداری کلر که ارزان ترین و قابل دسترس ترین آنتی اکسیدان است، میکروب ها و ویروس ها را در شرایطی خاص (نه به طور کامل) از بین می برند. هنگامی که کلر به عنوان گندزدائی کننده در تصفیه آب به کار می رود، در اثر ترکیب کلر با مواد آلی مثل اسید هیومیک تولید تری هالومتان ها یا هالوفرم ها را می نماید، تری هالومتان های اصلی عبارتند از: کلروفرم، برمودی کلرومتان، دی برموکلرومتان و برموفرم.

شواهدی در دست است که این ترکیبات بسیار مضر هستند و برای سلامتی انسان ها جداً زیان بخش تشخیص داده شده اند. در شکل تصفیه آب به صورت رایج این گونه مواد همچنان در آب باقی می مانند و کلر اضافی باقی مانده نیز اثر زیان آور خود را بر سلامتی انسان ها وارد می سازد. در هر حال تصفیه های اولیه تأثیر زیادی در رابطه با مقابله با آلودگی شیمیائی و عناصر محلول در آب نمی توانند انجام دهند. فلزات مضر و نمک های زیان آور همچنان از طریق آب آشامیدنی وارد بدن انسان ها می گردند و اثرات تخریبی خود را به جای خواهند گذاشت.

 آب حاوی محلول نمک ها و فلزات زیان آور، که میزان آن با رسانایی الکتریکی و مجموع جامدات محلول، مشخص می گردد، متابولیسم سلولی و سوخت و ساز سلول های بدن انسان را تحت تأثیر قرار می دهد و دررسیدن غذا و اکسیژن کافی به نسوج و بافت های بدن اختلال ایجاد می نماید. این اختلال به صورت خستگی مفرط، ناراحتی های پوستی، ضعف در عضلات بدن، سردرد و... ظاهر می گردد. مواد زائد آب در سیستم گردش خون به صورت رسوباتی در جداره رگ ها باقی می مانند و موجب تصلب شرائین، فشار خون، کاهش کارایی کلیه ها و کاهش ترشحات مفید غدد بدن و نهایتاً سکته های قلبی، مغزی و سایر عوارض خطرناک می گردند.

میزان آب موجود در بدن انسان ۶۶ درصد تا ۸۵ درصد است که مقدار آن در خون ۷۹ درصد می باشد. آب سالم و بهداشتی آبی است که قادر به انجام مأموریت های ضروری برای حیات پرنشاط و سالم باشد. سوخت و ساز سلولی عمدتاً توسط آب صورت می پذیرد و آب به طور دائم سلول ها و بافت ها را با حمل مواد غذائی تغذیه کرده و سپس مواد زائد آن ها را به خارج از بدن حمل می کند، که در صورت اشباع بودن مولکول های آب از عناصر زائد این توانائی کاهش می یابد و عوارض آن به صورت های گوناگون در زندگی ما ظاهر می گردد.

توجه به امر بهداشت آب آشامیدنی و مضرات ناشی از آلودگی های مختلف آب توجه همراهان گروه تصفیه آب را به خود جلب نمود. آنان جهت پرهیز دادن از امراض و ناراحتی های ناشی از این آلودگی ها، و توسعه آگاهی عمومی نسبت به آن ها تلاش های خود را آغاز کردند. استفاده گسترده از سیستم های تصفیه اسمز معکوس از نتایج این فعالیت هاست. اسمز معکوس سیستمی است که با بهره گیری از قانون اسمز در طبیعت می تواند آب های آلوده و ناسالم را با عبور دادن از فیلتری مخصوص به نام غشاء به آب سالم بهداشتی تبدیل نماید، که نزدیک به مختصات استاندارد سازمان بهداشت جهانی می باشد. این سیستم مولکول های آب را غربال کرده و مولکول های اشباع نشده و سالم را از مولکول های اشباع شده جدا می نماید. انواع میکروب ها و ویروس ها که در اندازه های فیزیکی ۰/۳ تا ۳ میکرون مشخص می گردد و همچنین انواع فلزات سنگین و نمک های زیان آور را به صورت پساب خارج می نماید و تنها به آب سالم و بهداشتی اجازه عبور و خروج از سامانه را می دهد که قابل شرب و اطمینان آور است.

دستگاه تصفیه آب

دستگاه تصفیه آب

انتخاب یک دستگاه تصفیه آب مناسب منوط به کیفیت آب در دسترس شما و آلودگی های میکروبی موجود در آن است. در صورتی که آب لوله کشی شما دارای آلودگی های بیش از حد قابل قبول ناشی از فلزات سنگین مانند سرب و نمک های محلول در آب است، بایستی سیستم های اسمز معکوس جهت تصفیه آب به کار گرفته شوند. امروزه این سیستم ها به دلیل پیشرفت های صورت گرفته با صرف هزینه کمتر و نصب آسانتر نسبت به گذشته در دسترس هستند. استفاده از چنین سیستم هایی می تواند به شما در مصرف آب شرب کاملا سالم اطمینان خاطر دهد.

منابع: واتر هاب، ویکی پدیا

سنجش افزار آسیا