تست و بازرسی کنتور های برق

تست و بازرسی کنتور های برق

تست و بازرسی کنتور های برق

0

مقدمه ای بر مقوله تست و بازرسی کنتورهای برق

در پروسۀ تولید ، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی به منظور سنجش میزان انرژی تولیدی ، انتقالی یا توزیع شده از تجهیزاتی با نام لوازم اندازه گیری استفاده میشود . بدون وجود چنین تجهیزاتی عملا محاسبۀ میزان انرژی تولیدی و مصرفی به هیچ عنوان مقدور نیست . اهمیت لوازم اندازه گیری در صنعت برق بر هیج فردی پوشیده نیست . این تجهیزات در واقع به عنوان تنها ترازو یا شاخص برای سنجش مقدار کالایی با نام انرژی الکتریکی برای فروشنده ای با نام شرکت برق شناخته میشوند. این تجهیزات در محاسبۀ میزان تلفات فنی در شبکه های برق نقشی اساسی ایفا میکنند.
در بحث تلفات غیر فنی به استفادۀ غیر مجاز از انرژی الکتریکی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تلفات غیر فنی اشاره شد و به جرات میتوان گفت که این عامل درصد بزرگی از تلفات غیر فنی را شامل میشود و کاهش آن کمک بزرگی به صنعت برق خواهد بود .استفادۀ غیر مجاز از انرژی الکتریکی در واقع به معنی حذف تمام یا بخشی از عملکرد مجموعۀ لوازم اندازه گیری به اشکال و روشهای مختلف میباشد .به این ترتیب میزان انرژی الکتریکی جاری به درستی اندازه گیری و ثبت نخواهد شد و این به معنی از دست رفتن سرمایه های مهم شرکتهای تولید و توزیع کنندۀ انرژی الکتریکیست که میباید به چرخۀ تولید انرژی بازگردد.
بنابراین به دلیل اهمیت فوق العادۀ این تجهیزات در صنعت برق در کنترل میزان انرژی تولیدی ، انتقالی و توزیع شده و همچنین محاسبۀ تلفات انرژی ، و با توجه به وجود احتمالاتی از قبیل خرابی یا دستکاریهای غیر مجاز در این تجهیزات حیاتی  بررسی ،کنترل و نظارت مداوم بر این لوازم به منظور اطمینان از صحت عملکرد آنها امری اجتناب ناپذیر است .
به منظور کنترل و پایش عملکرد صحیح لوازم اندازه گیری در ثبت میزان انرژی الکتریکی ، از تجهیزاتی خاص با نام دستگاههای تست و بازرسی لوازم اندازه گیری ( یا به طور خلاصه دستگاههای تست کنتور ) استفاده میشود .
دستگاه پرتابل MT به منظـور تست و بازرسی لوازم اندازه گیری مشترکین سه فاز و تک فاز می باشد. این دستگاه متناسب با فرآیند های استاندارد تست و بازرسی لوازم اندازه گیری شرکت های توزیع نیروی برق کشور با بهره گیری دانش فنی بومی طراحی شده است و قادر به تست تمامی انواع کنتور های تکفاز و سه فاز مکانیکی و دیجیتال می باشد.


محصولات مرتبط:

سنجش افزار آسیا